Terug in Europa

31 juli 2016 - Brussel, België

Zondag 31 juli:
Ik ben geland in Brussel! Hierbij eindigt mijn reis en wat was het fantastisch.
De groep is zo leuk en hecht geworden. Ik heb echt nieuwe vrienden gemaakt en we hebben zo veel lol gehad met z'n allen. We hebben gelachen om Lotte's simulatiebaby, het zoeken van een vriendin voor Pi, de uitspraak "kapot ongezellig", Katan die bleef roepen "Pi, Pi, Pi, Pi", de kruisconstructie van Linde die niet gewaardeerd werd, kim-jong-Vin en Ambers theoriën. We hebben ook samen gehuild op het strand of als sommigen er gewoon doorheen zaten. Er was altijd iemand die je opving.
Ook buiten de groep heb ik bijzondere mensen ontmoet. De oprichter van de mangrove plantage, de oude vrouwtjes voor wie we een huis bouwden, het Nederlandse echtpaar die een hostel heeft opgericht, overlevers van de rode Khmer (de vrouw bij Kep gardens, de gids in het gevangeniscentrum en de meneer bij het gevangeniscentrum), gehandicapte mensen met een passie voor dansen, heel veel blije kinderen en natuurlijk onze lokale reisleider en tuktuk driver Seth.
Seth en Simone hebben ons naar de mooiste plekken van het land gebracht; de watervallen, de grot, de peper-, zout-, en mangrove plantages, het strand, de bogor mountain en nog veel meer.
De projecten die we hebben bezocht waren ook super leuk! We hebben mangroves geplant, een huis gebouwd, geholpen op de school van Kep gardens, gedanst met kinderen en gedanst met gehandicapte. Het vrijwilligerswerk was ontzettend leuk om te doen en velen van ons zouden nog wel meer willen.
Kortom, deze reis was echt super! Alle voorbereidingen en het sparen was het helemaal waard. Ik ben heel blij dat ik deze reis heb kunnen maken en daarvoor wil ik ook al mijn sponsers bedanken. Dankzij jullie heb ik twee prachtige weken gehad en heb ik hopelijk ook wat kunnen betekenen voor mensen die het nodig hebben. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn blog te lezen en op de hoogte te blijven van mijn reis in Cambodja.
Heel veel liefs,
Verena

1. Sipko Mülder:
    31 juli 2016
    Een bijzondere reis wast het. Fantastisch dat je het naar je zin hebt gehad.

Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat je weer thuis bent, want ik heb je gemist.
  2. Sipko Mülder:
    31 juli 2016
    Lieve Verena, dank voor al je mooie reisverhalen. Zo konden we op afstand een beetje meemaken van wat jij daar de afgelopen twee weken allemaal hebt ervaren. Papa is enorm trots op je en blij dat je nu weer bij ons bent.
  3. Oma & opa Almere:
    1 augustus 2016
    Je verhalen zijn fantastisch en heerlijk om te lezen. Ze zijn ook beeldend.
    Dank dat je ons hebt laten meegenieten.