Mangroves planten, de community in en chillen aan het water

20 juli 2016 - Kâmpôt, Cambodja

Maandag werd ik samen met mijn kamergenoot wakker in het hostel. We moesten onze backpack nog even inpakken en daarna waren we klaar om te gaan. We liepen naar het restaurantje waar we ontbeten. Ik had een fruit salad. Daarna gingen we met de tuktuk naar onze volgende lokatie. Het was heel leuk om met z'n vieren in zo een tuktuk te zitten en meer te zien van de omgeving. We kwamen aan bij onze volgende slaapplaats. Dit waren hutjes aan het water. We hadden ontzettend mooi uitzicht op de rivier en er was veel mooie natuur. Nadat we onze spullen hadden neergelegd in onze kamer kregen we een presentatie van de chief van het project. Hij legde uit dat het planten van Mangroves heel belangrijk is zodat er meer vissen zijn, dat levert werkgelegenheid op. Het planten van mangroves levert zelf geen geld op dus ze kunnen wel wat vrijwilligers gebruiken. Daarom begonnen we snel. We gingen met de boot over de rivier naar de mangrove plantage. Met wat hulp van de begeleider hebben we allemaal mangroves geplant. We stonden tot op de knie in het water en de grond was heel modderig. We kwamen helemaal nat terug. Ik had me dus even omgekleed en daarna stond er even niks op het programma dus we gingen met de hele groep even chillen. We hebben veel gekletst en spelletjes gespeeld. We hadden rijst met een onbekend bijgerecht gelunchd. Daarna kregen we een rondleiding door de community. Deze mensen sliepen allemaal in een soort hutjes op palen. Ze leven van landbouw en vissen. De mannen slapen allemaal beneden in hangmatten zodat niemand kan inbreken en de vrouwen slapen boven. Het was bijzonder om te zien en de rijstvelden waren erg mooi. 's avonds hebben we weer in een restaurantje gegeten. Daarna ging ik met 4 anderen zwemmen in de rivier. Het was heerlijk om even af te koelen en te chillen in het water. Uiteindelijk werd het water toch een beetje fris dus gingen we met z'n allen een spelletje spelen. Het was heel gezellig met de hele groep. Toen de meesten mensen gingen slapen bleef ik nog even kletsen met een aantal mensen. Uiteindelijk werd het best laat en lag ik om half 2 in m'n bed.

1. Sjaan:
    20 juli 2016
    Hallo Verena
    Wat een avontuur. Een hele andere wereld daar. Mangrover planten heel wat anders dan peentje's zaaien in de schooltuin. Veel plezier groetjes uit Kreta het eiland van de olijven
  2. Ellen nettekoven:
    20 juli 2016
    Ik nen zeer benieuwd naar de muddiefoto's hiervan?