Dansen op de opvang

20 juli 2016 - Kâmpôt, Cambodja

Na een korte nacht werden wij wakker onder onze klamboe. Ik deed de deur open en zag het prachtige uitzicht, dat is fijn wakker worden. We pakten onze backpack en gingen samen naar het ontbijt; broodjes met gebakken ei. Daarna gingen we met de tuktuk naar onze volgende slaapplek. Dit zijn hele mooie hutjes. Het is een soort boomhut.  Je moet de trap op lopen om binnen te komen. Binnen is het helemaal van hout en bamboe gemaakt. Er zijn heel veel open plekken met een heel mooi uitzicht. Nadat we onze kamer hadden gezien gingen we naar een buitenschoolse opvang toe. De directrice gaf ons een rondleiding door het gebouwtje; heel anders dan in Nederland. Toen we alles hadden gezien kregen we van onze lokale reisleider (Seth) een tour door het stadje Kampot. Hij liet ons monumenten zien, de oude gevangenis en parken. Tijdens de tour hadden we een lunch. We liepen door naar de opvang die we in de ochtend ook hadden bezocht. Er waren nu heel veel kinderen. We kregen een traditionele dansworkshop terwijl alle lokale kinderen aan de kant zaten om naar ons te kijken (en om ons een beetje uit te lachen want we konden er niks van). Wij vonden het tijd om hun ook te laten dansen dus deden we met z'n allen de Nederlandse traditionele dansen: kabouter plop, de vogeltjesdans en papegaaitje leef je nog. Iedereen deed mee en vooral de kleine kinderen waren heel enthousiast. Vervolgens lieten de Cambodjanen een wat minder tradionele dans zien. We gingen met z'n allen soort van linedancen. Toen was het freestyle en hebben we flink gesprongen en gedanst met de kids. Alle Nederlanders hadden het ontzettend warm en hebben de kleren helemaal doorweekt gezweet. We deden ook nog een paar Cambodjaanse spelletjes. Het was een hele gezellige middag met de locals! Het was opeens al half 7 dus we gingen naar de huisjes om te eten. We kregen een heerlijk buffet met rijst en 4 gerechten. Daarna hebben we gedoucht, gekletst en spelletjes gespeeld.

1. Sipko Mülder:
    Lieve Verena,
    Wat heb je al veel beleefd. Het is fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.
  2. Margreet en Oma:
    20 juli 2016
    Wat leuk Verena. Super dat dansen dan kon jij dans ervaring aan de kinderen daar laten zien. Wat beleef jij veel zeg. Veel plezier en succes verder.
  3. Sipko Mülder:
    20 juli 2016
    Wauw wat mooi allemaal. Heel goed. Prachtige verhalen.
  4. Ellen nettekoven:
    20 juli 2016
    Wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Maar o jee als ze maar niet de indruk krijgen dat Nederlanders al klompendragend hier de kabouter/plop-dans doen
  5. Duco Mülder:
    21 juli 2016
    Supertof verhaal. Line-dansen nou nou: pojo pojo laten zien? Foto's op de app zien er ook fantastisch uit.
    Hoe is het met vincent?