Killing fields en gevangenis

31 juli 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Vrijdag 29 juli:
Na ons laatste ontbijtje in Kampot zijn we met de bus naar de hoofdstad Phnom Penh vertrokken. Het was ongeveer 3 uur rijden. Om 12:00 kwamen we aan bij een van de killing fields: Choeung Ek. We kregen een audiotour en hoorden verhalen van mensen die het hebben overleefd. In het midden van de killing fields stond een monument met heel veel schedels die gevonden zijn in de killing fields. Vervolgens reden we door naar het Tuol Sleng gevangeniscentrum. Als de rode Khmer vond dat de "misdadiger" ook nog anderen moest veraden of moest bekennen dan werd hij naar deze gevangenis gebracht om 2 tot 6 maanden lang gemarteld te worden. Ze sliepen in een ruimte van 1,5 vierkante meter of werden vastgemaakt aan een bed. Ze kregen weinig eten en leefden heel onhygiënisch. Overdag moesten ze mee komen en werden ze met hun hoofd onderwater geduwd of werden de tepels afgehakt. De gids die ons dit allemaal vertelde had zelf ook meegemaakt dat de rode Khmer aan de macht was. Aan het einde van de tour hebben we 1 van de 7 overlevende van de gevangenis ontmoet. Hij had het overleefd omdat de rode Khmer hem nodig had als technicien in de gevangenis. Zijn hele familie was vermoord en z'n huis was gesloopt. Nu heeft hij een nieuwe vrouw en kinderen. Hij heeft een boek geschreven en vertelde zijn verhaal.
We reden naar het hostel de laughing fatman. Alle meiden slapen de laatste nacht bij elkaar, super gezellig! We hebben gegeten in het hostel en gingen daarna naar de night market. Er waren heel veel locals aan het eten, er was live muziek en er waren heel veel kraampjes met souvenirs waar we lekker konden afdingen.
'S avonds hebben we nog even op het dakterras gezeten en daarna gingen we slapen.