'The whole world is coming down'

6 december 2021 - Banff National Park, Canada

We hadden vandaag weer een hele dag om meer van Banff national park te zien. We besloten om de auto te pakken en een half uurtje te rijden naar Emerald lake. In de zomer schijnt dit meer een smaragd kleur te hebben, maar nu was het bevroren dus had het een hele andere sfeer. Het was er rustig en sereen. De omliggende bergen en de vers gevallen sneeuw maakte het een prachtig winters plaatje. Echt een verborgen parel.

WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.21.28WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.22.09WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.20.52

Na het bezoeken van dit kleine meer reden we 10 minuten terug naar het bekendere Lake Louise. Dit was opnieuw schitterend maar met een andere sfeer. Er was meer levendigheid en een chic hotel waar we een kopje chocomelk hebben gedronken met uitzicht.

WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.23.00WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.22.33WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.23.49WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.26.49

We overwogen om bij Lake Louise een wandeling te maken maar kwamen er al snel achter dat dit vandaag niet veilig was. We hoorden om de haverklap harde knallen die klonken als explosieven. Dit waren echter geen explosieven maar lawines. We hoorden dus ladingen aan sneeuw naar beneden vallen. Omdat er veel verse sneeuw was gevallen en er vandaag hoge temperaturen waren (7 graden) was het lawinegevaar vandaag het grootst van het jaar. Een gids waarschuwde ons: ‘Do not go for a hike there! The whole world is coming down!!!’ Oke dan. Wij houden het wel bij een chocomelk in een veilig hotel.

WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.28.56WhatsApp Image 2021-12-06 at 07.04.16 (1)

In de middag gingen we op aanraden van het B&B personeel naar Johnston canyon (waar overigens geen lawinegevaar is). Hier liep een pad deels door een bos en deels midden in de kloof. In het bos deed ik er alles aan om beren af te schrikken. Op internet heb ik gelezen dat je moet zingen en ik heb een belletje gekocht zodat beren altijd weten dat ik er aankom. Het idee is dat ze dan weggaan omdat ze bang zijn voor mensen. In de kloof hebben we genoten van de ruige rotswanden en twee grote watervallen. Die waren heel mooi omdat ze half bevroren waren en dus volhingen met ijspegels.

WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.30.20WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.31.41WhatsApp Image 2021-12-05 at 07.32.48

We hebben Indiaas avond gegeten en besloten daarna nog even rond te banjeren in het dorpje. Het was hard aan het sneeuwen wat Banff nog kerstiger en gezelliger maakte. We stuitten op een tent waar stond ‘In search of christmas spirit’ waar mensen wegliepen met een lampionnetje. We kwamen erachter dat er een gratis kerst lichtshow was met geluidseffecten. Dat leek ons wel leuk! We liepen ongeveer een half uur langs allemaal verlichtte kunstwerkjes met sprookjesachtige muziek (zie filmpjes in mijn account). We voelden ons net kinderen in het toverbos. Ze hadden het echt heel erg mooi gemaakt. Wat een perfecte afsluiting van deze top dag!

1. Sipko Mülder:
    6 december 2021
    Wat ruig daar zeg. Heel mooi!
  2. Mireille:
    Beautiful.