Slippery slope

10 december 2021 - Banff, Canada

Banff was echt fantastisch, maar vandaag stond het toch op de planning om dit geweldige park te verlaten om door te reizen naar het volgende park: Jasper. Het had vannacht nog flink gesneeuwd en het was -7 graden Celsius, maar de zon scheen dus het beloofde een mooie dag te worden.

WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.35.52WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.38.26

Eenmaal op de Trans Canada Highway kwamen we er vrij snel achter dat de wegen niet zo goed gestrooid en geruimd waren als we eerder in de reis hadden gezien. We reden met 30km/h over de snelweg en voelden nog steeds de banden glibberen over de weg. Ondertussen waren we ook nog eens langs drie auto’s gereden die in de berm stonden omdat ze van de weg af waren gegleden. We baalden ontzettend maar vonden het niet verstandig om op deze manier 288km af te leggen.

WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.38.09

We hebben de afslag genomen bij Lake Louise om even bij te komen en een koffietje te drinken. Hier hebben we besloten terug te keren naar Banff en daar nog even te genieten. Het is het niet waard om op deze manier naar Jasper te rijden. Daar komen we dan ooit nog voor terug naar Canada in de zomer.

Overigens hadden we bij onze koffiepauze een prachtig uitzicht op een helderblauw beekje omringd door wit besneeuwde bomen. Dit was maar weer een bevestiging dat we beter in het mooie Banff kunnen blijven.

WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.38.49WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.39.12

Met de lage snelheid en files door ongelukken duurde het de hele ochtend voor we weer terug waren bij onze vertrouwde B&B. Gelukkig hadden ze nog plek vrij voor een extra nacht en konden we onze kamer met de enge beer weer terug krijgen. Tijd om weer te genieten van dit gebied.

Door een tijdgebrek hadden we aanvankelijk de Banff gondel overgeslagen, maar daar was nu dus mooi de tijd voor. De gondel bracht ons met 698 meter hoogteverschil naar de top van Sulphur mountain. In de gondel hadden we mooi uitzicht op het dorp en de pieken. Bovenaan was het helaas te bewolkt om ver te kunnen kijken. De sfeer en ervaring van zo’n gondel is in ieder geval altijd leuk.

WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.40.01WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.39.44WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.41.02WhatsApp Image 2021-12-10 at 06.40.19

Het laagste punt van de gondel was precies bij de hotsprings waar we laatst ook in zaten. Laten we daar nou enorm zin in hebben na zo’n gladde ochtend! We zijn weer die hotsprings in gegaan en hebben tot sluitingstijd liggen badderen. Zo hebben we de dag toch nog leuk afgesloten.

1. Sipko Mülder:
    10 december 2021
    Wat een mooie kerstplaatjes allemaal en wat wijs dat jullie niet door zijn gereden op die besneeuwde weg.