Bear with me

30 november 2021 - Leavenworth, Washington, Verenigde Staten

Deze dag zijn we begonnen met een ontbijtje in een typisch Amerikaanse diner voor truckers. Alles was er groots en de koffie werd onbeperkt bijgevuld. Precies zoals we het kennen van tv.

PHOTO-2021-11-29-23-20-14

We hadden nog een hele dag in Leavenworth en omgeving. Het was heerlijk weer dus we begonnen met een hike. Het was een hike van 6,5 km op en neer op een berg. Op de heenweg hadden we het zo warm dat we het liefst in een korte broek liepen. Bovenaan de berg werden we beloond met een fantastisch uitzicht. Aan de ene kant zagen we besneeuwde toppen, aan de andere kant groene heuvels. Ook hadden we uitzicht op het stadje in de vallei. Het was zeker de moeite waard!

PHOTO-2021-11-29-23-20-34PHOTO-2021-11-29-23-22-06

Na deze flinke hike hadden we zin om nog een stukje te wandelen. We gingen naar een visbroeder en begonnen daar aan de wandeling. In de visbroeder worden zalmen gebroed en vrijgelaten in de rivier om het ecosysteem in balans te houden. Ik had nog nooit van zoiets gehoord. De wandeling was over een vlak pad langs de rivier. Vanuit het pad waren er kleine uitstapjes mogelijk naar plekken waar je wild leven kon spotten. Hier zagen we niks. Maar nu komt het. We liepen rustig over het pad en keken naar paddenstoelen. Opeens hoorden we op een paar meter afstand een luide beren grom. Alle vogels vlogen weg. We keken elkaar aan van schrik en maakten rechtsomkeert. We zeiden ‘Ga weg beer, ik ben een mens’, want dat stond op de bordjes dat je moest doen. We liepen steeds sneller want ik vond het doodeng. Toen we op een paarhonderd meter afstand waren hadden we uitzicht op de plek waar we net stonden. We konden het niet heel goed zien maar zagen een bruine vorm. Dat was een slapende beer. We zijn direct naar de auto gelopen en moesten even bijkomen van de schrik. Het schijnt best vaak te gebeuren dat toeristen beren tegenkomen en dat is vrijwel nooit gevaarlijk als je ze niet uitdaagt. Ik vond het voor vandaag in ieder geval wel weer mooi geweest met de natuur.

Het was tijd voor een warme chocolademelk in Leavenworth. In dit dorpje was vandaag de grote opening van het lichtjesseizoen met een typisch Duitse kerstmarkt. Het was gezellig druk en sfeervol. De perfecte plek om bij te komen.

PHOTO-2021-11-29-23-23-36

Rond etenstijd reden we naar het dorpje Wenatchee waar we verblijven. We hebben gegeten bij de Applebees. Dit is een Amerikaanse keten waar je voor hele lage prijzen uiteten kan. De uitstraling van het restaurant was leuk maar het eten was best goor.

Op de motelkamer kwamen we een beetje bij van deze dag. We hebben gewoon een beer gezien.